tag:blogger.com,1999:blog-7388726174761179640.post3303557293850608326..comments2024-02-22T00:57:41.737-08:00Comments on Talopaketti Talo Rautio: Vesivaraajan lämmönhukka ja IV-koneen lämpötilan kummajainenMikahttp://www.blogger.com/profile/12816755620547764771noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-7388726174761179640.post-43634984572591779582018-03-25T02:47:25.781-07:002018-03-25T02:47:25.781-07:00Itse veikkaan ilmiön syyksi nimenomaan LTOn puhall...Itse veikkaan ilmiön syyksi nimenomaan LTOn puhallinmoottorien yms. aiheuttamaa lämpöä. Ja ilma, joka ulkoa imetään lämpenee meilläkin yläkatossa eristeistä huolimatta tosiaan aika paljon ja otto on myös meillä terassilla syvän katoksen alla suojaisessa paikassa. Lämpötila siinä on tosiaan huomattavasti korkeampi, kuin "vapaassa" ulkoilmassa.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/10252452026876851224noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7388726174761179640.post-22178377461850330192017-07-31T01:36:58.080-07:002017-07-31T01:36:58.080-07:00Millaisia lämötiloja IV-koneen omat anturit antava...Millaisia lämötiloja IV-koneen omat anturit antavat? Jostain koneen säätöpanleelin näytöistä nekin pitäisi näkyä. <br />Meillä on kesällä suunnilleen vastaava ilmiö IV-koneessa. Jo koneelle tuleva ilma on etenkin iltaisin pari astetta lämpimämpää kuin ulkona, koska raitisilmasäleikköön paistaa aurinko. Ilma lämpenee koneessa vielä pari astetta lisää, koska tekninen tila on kesällä yleensä n. 25-27 asteinen (kaukolämmön lämmönvaihdin antaa paljon hukkalämpöä). Tosin, ei meillä yleensä ole huoneisiin lähtevä ilma kuumempaa kuin lämmönjakohuoneen ilma vaan yleensä asteen pari viileämpi (ellei sitten ulkona ole todella kuuma...) AaJiihttps://www.blogger.com/profile/13456444670421867865noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7388726174761179640.post-59306478150466933952017-07-30T00:13:03.388-07:002017-07-30T00:13:03.388-07:00Mittarien johdon päät roikkuu ihan vapaana ilmavir...Mittarien johdon päät roikkuu ihan vapaana ilmavirrassa, ilman teippejä.<br /><br />Tuo yläpohja oli aika hyvä huomio tässä kohdin, siellä nimittäin kulkee IV-putkia (eristettyinä ja villojen sisällä toki), mutta yläpohjasta olen myös aurinkoisina päivinä mitannut jopa +35C lämpötiloja. Eli peltikaton alla on kuuma, vaikka tila on hyvin tuuletettu. Jolloin lähelle tuollaista kuumuutta menevät IV-putket saattaa nekin hieman lämmetä ja tuoda sitten mukanaan lämmintä ilmaa aina IV-koneelle saakka.<br /><br />Toinen yllättävän kuuma paikka on muuten ikkunoiden välitila. Sinne jos laittaa lämpömittarin, niin auringossa se saattaa näyttää jopa +50C, vaikka aurinko ei paistaisi suoraan mittariin. Eli aika paljon ikkunat ovat muuttuneet siitä, kun ne rintamamiestaloissa olivat 2-kertaiset, ja niistäkin muistan kun se toinen ikkuna nostettiin aina kesäksi pois, jolloin ulkoikkunaa käyttäen tuuletus kävi tarvittaessa hyvinkin helposti, ikkunan hakaa käyttäen ikkuna vaan reilusti auki. Ja ikkunoiden väliin oli tapana laittaa tulitikkuaskeja puoliksi auki kosteutta sitomaan... Tänä päivänä tämäkin on aikalailla toisin, eikä olisi noina aikoina mittari näyttänyt +50C lasien välissä, näin olettaisin (pitäisikin käydä joskus jossain 2-lasin rintamamiestalossa kylässä lämpömittarin kanssa, kyllähän näitäkin ikkunarakenteita Suomessa vielä on, vaikka kuinka paljon).Mikahttps://www.blogger.com/profile/12816755620547764771noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7388726174761179640.post-57522426003729094242017-07-27T23:27:58.426-07:002017-07-27T23:27:58.426-07:00Terve Mika (Ja kiitos mielenkiintoisesta blogistas...Terve Mika (Ja kiitos mielenkiintoisesta blogistasi!)<br /><br />Meillä on myös IV-koneelle ulkoa tuleva ilma monesti lämpimämpää kuin ns. virallinen ulkoilman lämpötila. Tämä selittynee tuloilma-aukon sijainnilla, joka on tässä talossa terassin lipan alla sateelta/tuulelta suojassa ja lisäksi tälle kyseiselle seinustalle paistaa aurinko heti noustuaan aina varhaiseen iltapäivään asti. Eli paikan mikroilmasto on muuta ympäristöään lämpimämpi. Etenkin aurinkoisina talviaamuina IV-koneelle tuleva ilma voi olla useita asteita muuta ulkoilmaa lämpimämpää.<br /><br />Tuo lähtevän ilman lämpötila on jo haastavampi kysymys. Onko käyttämäsi lämpötila-anturi vapaasti ilmavirrassa vai teipattu kiinni koneen rakenteessa/putken alkupäässä? Teknisen tilan lämpötila saattaisi osaltaan vääristää mittausta, koska ainakin koneen pintalämpötilan luulisi olevan melko lähellä teknisen tilan vastaavaa. Lisäksi olisi mielenkiintoista tietää koneelle palaavan ilman lämpötila, koska sitä koneen aivot tod.näk. käyttävät talon sisäilman lämpötilan määrittämiseen ja tätä kautta ohituspellin ohjaamiseen. <br /><br />Kulkevatko poistokanavat vintillä? Meillä ainakin aurinkoisena päivänä ullakolla kulkevissa putkissa lämpötila nousee parisen astetta ennen koneelle tuloa ja kovalla pakkasella toisinpäin. Putket on eristetty ja ovat lisäksi puhallusvillan seassa. Tämä ei kyllä oikein selitä sinun lukemiasi, ellei IV-koneelle palaava ilma olisi poikkeuksellisen lämmintä ja tällöinhän myös kennon ohituksen olisi jo pitänyt tapahtua.<br /><br />Onnea tutkimuksiin! :D<br /><br /><br /><br />jonehttps://www.blogger.com/profile/07462269260120659326noreply@blogger.com