keskiviikko 8. elokuuta 2012

Kuopan kaivuu ja saven ajo alkanut

Kaivurimies on päässyt kuopan kaivuussa hyvään alkuun. Mittailin, että lopulliseen syvyyteen on vielä puolisen metriä matkaa, mutta siistiltä näyttää alku ainakin tämän ensimmäisen kaivamispäivän jälkeen, eli nyt tontilla näyttää tältä:

Savimaan omistaminen rakennustontilla on kallista, ja joskus mahdollisesti jopa rakentamisen estekin. Itä-Vantaalla ei ole enää yhtään savimaan kippauspaikkaa, kun Korson ja Rekolan täyttömäet ovat täynnä ja ne on laitettu kiinni. Vantaalla kaikki savi ajetaan tällä hetkellä Petikkoon Pitkäsuon maankaatopaikalle. Aikaisemmin sinne tuotiin myös helsinkiläisten rakentajien ylijäämämaat, mutta nyt Vantaa on alkanut sanomaan helsinkiläisten maille "ei kiitos". Helsinkiläisten rakentajien savea on sitten kärrätty kauas aina Porvoota ja Mäntsälää myöden, ja siinä kuluu dieseliä ja miesten palkkoja, jos kuorma-auto tekee yhden ajon takia yli 100 km lenkin. Ei siis ihme, että minäkin olen tässä kesän kuluessa saanut kyselyitä, josko onnistuisi mitenkään sellainen, että samalla kun minun tontilta ajetaan savea Vantaan maankaatopaikalle, niin jos siihen sitten lisättäisiin muutama kuorma savea myös Helsingin puolelta, mutta ilmoitettaisiin kaupungille, että sekin savi on minun tontilta tuotu. En nyt kuitenkaan tähän lähtenyt, vaikka siinä olisi ehkä vähäsen voinut tienatakin (eli helsinkiläinen rakentaja olisi maksanut osan minunkin savimaista).

Ihan rehellisestikin savimaan vastaanottomaksuissa voi kuitenkin säästää ja säästin itsekin, eli Helsingin KTK:n ylläpitämä "hyötymaa" sivusto ja www.maaporssi.fi tarjoavat mahdollisuuksia kierrättää ylijäämämaita, jos toinen tarvitsee ja toisella on liikaa. Savimaakin sentään kelpaa nurmikon pohjaksi, ja on itse asiassa hyväkin "blandis" eli sekoite siinä tarkoituksessa, koska silloin nurmikko pysyy kosteana. Maapörssissä joutuu ostamaan lukuaikaa, mutta KTK:n hyötymaa on ilmainen niin lukijalle kuin ilmoituksen jättäjällekin.

Savimaan osalta kuitenkaan tarjonta ja kysyntä ei ollenkaan kohtaa, eli yhtä ottajaa kohden on vähintään 10 savimaan tarjoajaa, ja silloin nopeat syövät, hitaat eivät. Erityisesti keväällä savimaan tarjoajia oli niin paljon, että vastaanottajille soittaminen tuntui olevan ihan minuuttipeliä.

Itse sain muutamia kuormia "lahjoitettua" savea ja mullan sekaista savea lähistölle, mutta aika paljon ajetaan sinne Vantaan maankaatopaikalle myöskin. Toisaalta se Vantaan kaupungin savimaasta perimä vastaanottomaksu (65 euroa per kuorma) on niin pieni summa, että sillä rahalla ei kuorma-auto kovin pitkälle liiku. Eli jos jossain 50 km päässä joku tarvitsisikin savea, ei sinne asti kannata lähteä. Kuorma-autossa rahti maksaa suunnilleen 4 euroa kilometriltä.

2 kommenttia:

  1. Onko teillä pelkkää savea? Meillä kävi hyvin kun todettiin että seassa on multaakin. Saadaan seulomalla mullat käyttöön. Lisää aiheesta blogissa lankilanrinne. Kannattaa selvitellä asiaa. Säästää sievoiset summat...

    VastaaPoista
  2. Hei Tarja,
    Kiitos vinkistä! Valitettavan vähän siellä sitä multaa on seassa, vähäsen sitä multaa on kyllä. Tontti on osittain ollut "vallattuna" naapuri entisen liikekiinteistön asiakkaiden parkkipaikaksi, joten tontilla oli tuontisoraa ja sen alla savea. On siinä pieni humuskerros välissä. Se sora mikä kelpaa täyttöihin, sen me säästämme. Myös kauniinpia irtokiviä olen napannut talteen. Mutta muuten ajetaan ylijäämä maat lähistölle nurmikon pohjiksi ja loput Vantaan maankaatopaikalle. Kävin kyllä vilkaisemassa teidän blogista seulomisidean (kiitos linkistä ja kiitos vinkistä!), pitää miettiä. Meillä tontin pienuus tuo kuitenkin myös omat rajoitteensa, eli kohta pihaan tulee rekkakuormallinen kevytsoraharkkoja, joten kuopan reunojen täyttöönkään ei pysty kovin paljon maata varastoimaan, mutta jonkin verran yritetään soraa johonkin kohtaan jemmata.

    VastaaPoista