sunnuntai 20. tammikuuta 2019

Sähkömittari vaihtoon, syy etäluentatulosten kummallisuuksiin selvisi

Tässä jokin aika sitten ihmettelin sähkön etäluennassa ainakin tuntikohtaisten mittaustulosten kummallisuuksia. Peräkkäisten päivien mittaustulokset näyttivät olevan tunti tunnilta ihan samoja. Eikä kyseessä ollut pelkästään yksittäinen kerta niin, että 2 peräkkäistä päivää olisi näyttänyt samaa kulutustasoa, vaan tätä ehti esim. joulunpyhien aikana tapahtumaan jo useita kertoja. Pohdiskelin etäluentatulosten kummallisuuksia silloin tässä linkissä:

https://talopakettitalorautio.blogspot.com/2019/01/energiaseurantapalveluiden-luotettavuus.html

Syy sähkönkulutuksen etäluentatulosten kummallisuuksiin on nyt vihdoin selvinnyt. Meillä oli kyseessä mittarivika, ja sähkömittari menee nyt vaihtoon.


Saas nähdä muuttuuko myös sähkönkulutuksen kokonaismäärä nyt sitten vuositasolla samalla kun mittari vaihtuu. Nimittäin ei tuo nykyinen mittari ainakaan liikaa ole pyörinyt. Talossa lämpimiä neliöitä 241m2 ja VILP (ilmasta-veteen-lämpöpumppu - joka nyt tänä aamuna 21.1.2019 seisoo pakkasesta johtuen). Mutta sähköä kului viimeisen vuoden aikana vain 9089,39 kWh.

En nyt tällä hetkellä itse usko, että tämä taso mittarinvaihdolla kovasti muuttuisi, mutta jos näin käy, aina voi sitten tulevaisuudessa mahdollisesti kasvaneesta sähkölaskusta syyttää vaikkapa uutta sähkömittaria, joka sitten varmuudella toimii oikein, kun viallinen mittari on vaihdettu pois. :-)

Jos joku muukin sattuu havaitsemaan, että etäluennan tuloksissa on pieniä kummallisuuksia, niin välttämättä syytä huoleen ei kuitenkaan ole. Etäluentatulokset sellaisenaan eivät ole peruste sähkölaskun muodostumiselle, vaan sähkölaskun suuruus otetaan kuukausittain, jolloin uudesta kk-lukemasta vähennetään edellisen kuukauden lukema pois.

Lisäksi tiedon siirrossa voi olla ja jonkin jatkuvasti erilaisia tietoliikenteen häiriöitä, josta johtuen mittaridata ei kulje jatkuvasti, vaan se saattaa häiriön vuoksi päivittyä useamman päivän/tunnin osalta kerralla.

Siirtoyhtiöillä ja sähköyhtiöillä voi olla erilainen tapa näyttää nämä häiriötilanteen aikaiset kulutukset tilastossa (keskimääräinen kulutus/toistetaan edellinen päivä). Lopullisesti mittaustulosten pitäisi siis tasaantua, ja myyntiyhtiö laskuttaa siirtomittarin mukaan. Tasaus voi kuitenkin tapahtua siirron ja myynnin osalta erirytmissä. Pitäisi siis aina seurata datasta ja laskusta tällainen tilanne loppuun, jolloin matkan varrella ollut vähäinen "heitto" nollautuu.

En tiedä koskeeko tämä yleisluontoinen selvitys sitten myös niitä tilanteita, joissa on mittarivika, ja viasta johtuen mittari menee vaihtoon.

Joka tapauksessa sähköyhtiön mukaan etäluennan tuntimittaus ei muodosta perustetta sähkölaskulle, joka muodostuu kuukauden välein otettavasta mittarilukemasta, josta aina vähennetään edellisen kuukauden mittarilukema pois. Joten etäluennan tuntikohtaiset tulokset ovat vain kuluttajalle tarjottu lisätieto hetkittäisen kulutuksen tasosta.

3 kommenttia:

  1. Oliko sähköyhtiö itse havainnut vian, vai kyselitkö heiltä noista lukemien outouksista joka johti sitten tähän vian havaitsemiseen?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei,
      Ei ne sitä sähköyhtiössä huomanneet itse, eli toimenpiteet alkoivat sitten kun oli itse ihmetellyt ja laittanut viestiä sähköyhtiölle, että nämä tuntiseurantatulokset näyttää todella kummallisilta, niin sitten vastasivat sähköpostiin, että mittari vaihdetaan. Olivat varmaan yrittäneet soitellakin, mutta en vastannut, kun olin viime viikon reissun päällä, joten kotiin tullessa sähköyhtiön kirje odotti postilaatikossa, ja siinä oli soittopyyntö. Tänään aamulla Vantaan Energian miehet kävivät jo vaihtamassa mittarin.

      Poista
  2. Tuommoinen sähkömittari onkin kätevä. Meidänkin olisi ehkä hyvä hankkia sellainen. Minulla on semmoinen tunne, että sähköä menee tällä hetkellä todella paljon, ja olisi hyvä jos pystyisi sitä seuraamaan ihan konkreettisesti. https://www.kotiautomaatiokauppa.fi/fi/sivu/ovipuhelinjarjestelmat-alykkaaseen-kotiin

    VastaaPoista