lauantai 31. lokakuuta 2015

IV-koneella lisää lämpöä

IV-kone on kesäaikana hyvä jäähdytin. Ainakin jos viitsii nähdä vähän vaivaa, ja laittaa koneen isommalle teholle aina öiseen aikaan. Isompien kauppakeskusten ja julkisten tilojen IV-koneissa on valmiit aikaohjelmat vuorokausille tai vaikka viikko-ohjelmointiin, mutta meidän Iloxair 199 ei osaa mennä itse isommalle öiseen aikaan, vaan se pitää laittaa manuaalisesti.

Ainakaan viime kesänä meillä ei ollut tarvetta tämän kummoisemmalle jäähdytykselle. Tosin viime kesä oli kelien puolesta aika surkea.

Lämmityskaudella - ainakin nyt kun IV-koneen esilämmityspatteri saatiin kytkettyä -  niin nyt sekin toimii tarvittaessa lisälämmittimenä. Normaalisti IV-koneen lämmityspatterille virtaa noin 23-asteinen vesi, kas näin:

IV-koneen esilämmitys 23-asteisella vedellä (normaali tilanne).
IV-koneen tuloilman esilämmityspatterille voi ohjata myös vaikkapa 35-asteista vettä. Jolloin tuloilma huoneisiin on +26-asteista. Se antaa ihan mukavasti lisälämpöä esim. öiseen aikaan, ja vaikutus tuntuu heti, ts. reagointiaika on lyhyt. Jos laittaisi lattialämmityksen päälle (ensimmäistä kertaa), siinä kuluisi useampikin tunti niin, että käytännössä huoneilmaan sillä ei ole lainkaan vaikutusta. Siinä menee helposti useampikin tunti, ennen kuin lattia on niin hyvin lämmennyt, että se voisi huoneilmaa alkaa lämmittämään.

Tässä nyt kun tuli muutama pakkasyö, niin kokeilin juuri tätä "kikka-kolmosta", ja kyllä se tietysti näkyi sähkönkulutuksessa myös, vaikka IV-koneen esilämmityspatteri lämpenee vedellä, joka puolestaan lämpiää lämpöpumpulla, eli sen kyllä pitäisi olla aika edullinen lämmitysmuoto.

Lokakuun sähkönkulutus 1-29.2015. Pelkästään 29.10.2015 sähköä kului 80,9 kWh. Lattialämmitys on ollut kokonaan pois päältä, takat ovat olleet käytössä. Syyskuun sähkönkulutus tulee ylittymään lokakuussa, mutta viime vuoden lokakuun kulutuslukema alittuu.
Seuraavaksi on taas vuorossa lämmin jakso, ja ulkolämpötila nousee taas noin +10C tasolle, joten öiseen aikaan IV-koneen "tehostusta" IV-koneen lämmityspatteria ei enää tämän jälkeen tarvita:


Ulkolämpötila on noussut noin 15 asteella. Muutaman päivän kylmä jakso on tällä erää ohi.
Takkaa on käytetty viimeisen kolmen päivän aikana joka päivä. Pintalämpötila on noussut +35,3C asteeseen.
IV-koneen esilämmityspatterin toimintaa olen myös pohtinut ihan noin yleisesti. Esilämmityksen tietysti ymmärtää, jos kyseessä on vesipatteri. Sehän ei saa jäätyä. Joten kun raaka (pakkas)ilma otetaan sisään, se pitää lämmittää, ettei vesi jäätyessään riko paikkoja. Mutta kun saman esilämmityksen saa halutessaan sähköisenäkin.

Mitä järkeä siinä sitten on? Mielestäni ei paljon mitään. Nimittäin IV-koneen lämmön talteenoton tehokkuus perustuu juuri siihen, että kylmä tuloilma taloon ja lämmin jäteilma kohdistetaan toisiinsa, joko niin että virtausten välissä menee joku pyörivä pelti, tai sitten virtaukset läpäisevät kennon, jossa on ohuet pellit rinnakkain, niin kuin juuston palat millin päässä toisistaan. Kun joka toisesta aukosta kulkee kylmä ilma ja joka toisesta lämmin, niin poistuvasta ilmasta saadaan lämpö talteen. Mutta jos sisääntuleva ilma esilämmitetään, niin eihän siinä silloin juurikaan mitään lämmön talteenottoa enää tapahdu? Ei ainakaan kovin tehokkaasti, siis jos eri virtausten lämpötilaerot poistuvat esilämmityksen myötä.

Jos esilämmitys säädetään hyvin suureksi, vaikkapa niin että lämpöpatterin vesi on +35C ja huoneisiin puhallettava ilma +26C ja huoneista palaava ilma +21C, niin silloin huonetilat toimivat lämmön talteenottajina. Ainakin jossain määrin. Tosin tässä on sitten se vaara - joka meilläkin toteutui viikko sitten, eli jos tulo ilma on riittävän lämmintä ja jos huonelämpötila nousee riittävän ylös, niin IV-kone ohjaakin poistoilman kokonaan LTO-kennon ohi, eli alkaa kesäasennossa jäähdyttää taloa. Se ei ole näissä lämpötiloissa enää kovinkaan järkevää.

1 kommentti: