lauantai 17. marraskuuta 2012

Vesiliittymästä 50 tonnin lasku = Suomen ennätys???

Rakentamisessa yleensä sattuu yllätyksiä, joista voi seurata aikataulu- ja kustannusylityksiä. Niitä sattuu ihan ammattimiehille ja isoillekin yrityksille, mutta eipä taida yhtään omakotitaloprojektiakaan olla koskaan mennyt niin nappiin, etteikö olisi lainkaan sattunut budjettiylityksiä? Tämän taloprojektin yksi yllätys oli vesiliittymän kaivaminen tontille. Se toki tiedettiin hankalaksi, mutta alunperin viikon työ venyi lopulta 2 viikon mittaiseksi. Oletettavasti kustannukset kasvoivat samassa suhteessa.

Jos sama työ tehtäisiin nyt uudestaan, niin osattaisiinko toisella kerralla jotain tehdä paremmin tai eri tavalla? Ei välttämättä. Jos rakentajalla ei ole jotain taikakeinoa, jolla voisi etukäteen kurkistella tien alle, niin silloin on pakko luottaa vesilaitoksen kuviin ja piirustuksiin. Valitettavasti Rekolassa vesiputket ovat jo vuosimallia 1969. Siltä ajalta ei luotettavia ja täysin paikkaansa pitäviä kuvia ole enää saatavilla. Aina kun vesiputki löytyy, se voi olla 2-3 metriä väärässä paikassa tai aivan väärän tyyppinen. Silloin pitää etsiä uudestaan ja uudestaan aina niin kauan, että sopivan tyyppinen putki löytyy. Jos kaivuutyö pysyy 5 metrin ympyrän säteen sisällä (siis ympyrän, joka on 10m halkaisijaltaan), silloin rakentaja maksaa kaiken. Näin kävi tälläkin kertaa. Alempana listaa kustannuksista.

Listalla olevista kuluista liikennevalopylvään kaatumisesta olen jo tehnyt vahinkoilmoituksen, mutta ensimmäinen päätös oli hylkäävä. Olen toimittanut lisäselvitystä ja valittanut vakuutusyhtiön päätöksestä, mutta aika näyttää miten käy. Jos vakuutusyhtiö ei korvaa mitään, sitten liikennevalotolpan kaatumisesta johtuva tonnin lasku jää itselle maksettavaksi. Muita vahinkoja ei sattunut. Jälkikäteen(kin) katsottuna se oli melkoinen ihme. Tien alla sentään risteili kaikenlaiset puhelin-, sähkö-, valokuitu-, kaukolämpö-, ja vesiputket ihan miten sattui ja kaikki eri korkeuksilla. Osa oli kuvissa täysin näkymättömiä "kuolleita" piuhoja, joita säikähdettiin välillä kovastikin:


Eihän tässä kohdassa pitänyt olla mitään johtoja??? Huh... Onneksi kyseessä olikin vain käytöstä poistettu puhelinjohto, jota ei oltu purettu pois maan alta. Oikeat vahingot edelleenkin nolla kappaletta.

Sen verran olisin toisella kaivamiskerralla viisaampi, että ottaisin rakennusvalvonnasta kaivuuluvat heti kerralla ihan vaikka kuukaudeksi. Vaikka olisi lähtökohtaisesti vain viikon työ. Nyt lupa oli anottu ensin vain viikoksi, jolloin sitä piti jatkaa kahteen kertaan. Luvan jatkaminen onnistui kätevästi puhelinsoitolla. Kuitenkin jokaisen puhelinsoiton hinta oli perästä saapuneen laskun mukaan 168,20 euroa.

Jos aikaisemminkin Rekolassa on muillakin rakentajilla saattanut kulua noin 30 tonnia vesiliittymän kaivuutöissä, niin nyt meni 20 tonnia paremmaksi. Taitaa olla jo lajissaan jo epävirallinen Suomen ennätys? Aika paljon halvemmaksi olisi tullut laittaa omalle tontille oma porakaivo ja jätevesisysteemit, mutta sellainen ei valitettavasti ole mahdollista. HSY:n veteen on aina pakko liittyä (maksoi mitä maksoi). HSY:n omilla nettisivuilla asiasta todetaan näin: "Vesihuoltolain mukaisesti vesihuoltolaitoksen toiminta-alueella olevan kiinteistön on liityttävä vesi- ja viemäriverkostoon.", tässä linkki, josta äskeinen lause on poimittu: Linkki HSY:n sivuille

Ja tässä tarkempaa kustannuserittelyä tästä projektista:

Kaivurit, autot, sepelit, savenajot, liikennemerkki- ja ajosiltavuokrat = 30.185,75€
HSY vesiliittymä, liittymismaksu = 4.610,65€
Vesiliittymän kytkentätyöt HSY:lle = 1.865,91€
Kaivuulupa, Vantaan kaupunki = 168,20€
Kaivuulupa 17.9-23.9 = 168,20€
Kaivuulupa 29.9-5.10.2012 = 168,20€
Imuauto vesiliittymän kaivuutyöt = 1.353,15€
Imuauto, jatkotyöt vesiliittymätöissä = 3.330,30€
Asfalttityöt vesiliittymätöissä = 2.950,16€
Liikennevalopylväs nurin vesiliittymätöissä = 997,04€
Työvoima- ja palkkakulut lapiomiehille = 4.060,00€
YHTEENSÄ = 49.857,56€

EDIT 28.01.2013:
Tein kaatuneesta liikennevalopylväästä kahteen kertaan korvaushakemuksen omalle vastuuvakuutusyhtiölleni (oletuksella että rakannuttaja vastaa viime kädessä kaikesta). Molemmat korvaushakemukset hylättiin. Sen jälkeen Maanrakennus Sillanpää Oy teki omalle vakuutusyhtiölleen korvaushakemuksen. Heidän hakemus hyväksyttiin. Tänään 28.1.2013 maansiirtoliike on hyvittänyt koko summan eli 997,04€ omalle tililleni (isot kiitokset Petrille :-), jolloin tämän jälkeen vesiliittymätöiden yhteishinnaksi jää 49.857,56€ - 997,04€ = 48.860,52€.

Vesilaitokselle on lähetetty 22.11.2012 kirjallinen reklamaatio, jonka he ovat puhelimitse kuitanneet vastaanotetuksi, mutta johon he eivät ole toistaiseksi vastanneet vielä mitään. Vastaus on kuitenkin samassa puhelussa eli tammikuussa 2013 luvattu lähettää. Joten odotellaan sitä - samalla oletan ja odotan, että myös vesilaitos tulisi kustannuksissa vastaan.
EDIT 28.01.2013 PÄÄTTYY.


Tässä kaivetaan Suomen kalleinta vesiliittymää?


Ilman miinaharavaa puhtaan veden putki olisi jäänyt tällä kertaa mahdollisesti kokonaan löytymättä. Lopulta se löytyi kaivannon sivusta, kun kaivuutyöt olivat jo menossa parin metrin päässä ohi. Toisella yrittämällä putki oli myös onneksi oikean tyyppinen, joten lopulta puhtaan veden kytkentä voitiin tehdä.


Tässä vielä kaikki johdot ja putket, joista mentiin ihan onnistuneesti läpi. Itse asiassa kahteenkin kertaan, kun ensimmäisellä kertaa saatiin liitettyä vain likavesi ja sadevesi. Puhtaan veden liitos onnistui vasta toisella yrityksellä.

Tässä vielä aikaisempi blogipäivitys tähän liittyen 21. syyskuulta. Silloin vielä luulin, että vesilaitoksen oma putki vuotaa, mutta ei se sitten Päijänteen vettä ollutkaan, vaan paikallista vettä. Vesilaitos lopulta kuunteli putken, ja ehjä se oli. Veden tulvimisesta kuitenkin selvittiin, niin kuin kaikeasta muustakin. Ainoa mistä ei selvitty ihan heti oli HSY:n väärät kuvat, josta johtuen vasta 2 viikon yrittämisen jälkeen saatiin oikean tyyppinen putki näkyville. Tässä tunnelmia syyskuulta: Melkein meinasi masennus iskeä

17 kommenttia:

  1. Tällaista se saattaa olla vanhoilla alueilla, jossa putket on tehty vuosikymmeniä sitten.
    Minusta kaupungilla tulisi olla jonkinlinen vastuu siitä, että putket saadaan tontin rajalle saakka pois tiealueilta. Kustannuksia tulee ja aikaa palaa kun joudutaan tekemään tiejärjestelyitä.
    Kerran jouduin hallin liittymätyöt tekemän vilkkaasti liikennöidyn kadun keskelle.

    Osanotto teille!

    VastaaPoista
  2. Ai kamala mikä summa. Meilläkin on mennyt budjetti kaivuu- yms töissä yli, mutta onneksi ei ihan noin pahasti. Aikamoista. Hienoa jos osaat ottaa asian niin lungisti kuin miltä täällä vaikuttaa, itse olisin varmaan saanut laskuista jonkun sekoamiskohtauksen. Minunkin mielestä osa tuosta kuuluisi kaupungille tai HSY:lle.

    Toivotaan että loppuprojekti sujuu ilman yllätyksiä, tai mieluiten niin että yllätykset ovat positiivisia.

    Hyvät jatkot teille kaikesta huolimatta.

    _-Linda

    VastaaPoista
  3. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huh, kuulostaa kyllä suurelta summalta, suututtaa teidän puolesta! Meidän mielestämme kaupungin pitäisi tuoda vesijohto liittymämaksulla tontin rajalle, mutta näin ei ole joka paikassa. Jos jotakin positiivista, onneksi linjoja tai putkia ei mennyt rikki. Tsemppiä!

      Poista
  4. Toisaalta jos kaupunki toisi liittymän tontille asti hinta voisi olla jokapaikassa se 30 000 euroa.

    Tässä kyseisessä liittymässä jo lähtökohdat näyttivät pahimmalta mahdolliselta juurikin syystä että mentiin keskelle risteystä. Hankalin mahdollinen kaivuupaikka. Suoraa linjaa tekee pienessä hetkessä mutta jostainsyystä tässä ei sitä haluttu tehdä ja siirtää liittymää kauemmas risteyksestä ja rauhallisemmalle kohdalle. Tuolloin kuoppa olisi voitu suoraan kaivaa reilumman kokoiseksi eikä pyristellä sortuvia maita vastaan ja etsiä neulaa heinäsuovasta.

    VastaaPoista
  5. Anonyymille kommentoitsijalle ja kaikille muillekin lukijoille toteaisin, että jos oma LVI-suunnittelija yhdessä HSY:n kanssa katsoo parhaan mahdollisen paikan ja järkevimmän toteutustavan, ja jos silloin ratkaisuksi nousee ensiksi se, että kaivetaan sinne missä kaikki kolme liittymispistettä ovat yhdessä paikassa, eli keskelle risteystä, niin eipä ainakaan minulla olisi ollut sellaista ammattitaitoa, että olisin mennyt siihen sanomaan, että ei tehdäkään näin, vaan tehdäänkin ihan jotain muuta, esim. että kaivetaan pidempi reitti jonnekin muualle.

    HSY:n osalta näkisin, että sain parasta mahdollista palvelua, ja jossain vaiheessa ehkä heidänkin päässä oli hiukan hermoiltu, koska HSY:n väki oli itsekin iltamyöhäisellä käynyt paikan päällä pitämässä omaa palaveria ja miettineet, miten asiassa päästäisiin maaliin saakka. Tämä siis oli tapahtunut sillä välillä, kun ensimmäinen kaivanto laitettiin kiinni, ja seuraavana maanantaina yhdessä katsottiin, että mikä olisi seuraava yritelmä.

    Vielä sillä kertaa vaihtoehtona - ja lähtökohtaisena oletuksena ainakin minulle - oli se, että nyt kaivetaan seuraavaksi ihan jonnekin muualle, mutta minulle yllätyksenä HSY:n väki oli itse pohtinut vaihtoehdot jo edellisenä iltana keskenään, ja suosittelivat toisen maanantain yhteispalaverissa, että kaivetaankin vaan uudestaan auki se sama kaivanto, joka perjantaina laitettiin kiinni. Ei toki enää yhtä syvältä ja sepeliä oli muutenkin helpompi kaivaa mitä ekalla kerralla savea.

    Mielestäni myös oma LVI-suunnittelija oli ja on viimitten päälle ammattimies, ja on varmasti etukäteispalavereissa yhdessä HSY:n kanssa käynyt tarkkaan eri vaihtoehdot läpi siitä näkövinkkelistä, että mikä olisi rakentajalle paras ratkaisu.

    HSY:n ohjeiden mukaan tässä nyt joka tapauksessa koko ajan toimittiin, ja näin kävi. Olisiko sitten vaan itse pitänyt ensimmäisen viikon perjantaina sellaiset kytkentämiehet, jotka olisivat kytkennän siihen ensin löydettyyn putkeen tehneen? En tiedä saako HSY:n putkiin kukaan muu mennä koskemaan, ja ainakaan en tiedä onko ikinä ennen missään tällä tavoin tehty. Todennäköisesti ei.

    Ensimmäisellä viikolla siis siirrettiin HSY:n pyynnöstä ensin kaivantoa 2 metriä Korsoon päin ja ekan viikon perjantaina laitettiin kaivanto kiinni, kun HSY:n miehet käskivät niin tekemään. Toisen viikon maanantaina kaivettiin jälleen sama kaivanto auki, koska kerran HSY:n väki oli omassa palaverissaan paikan päällä viikonlopun aikana niin päättänyt ja viisaimmaksi ratkaisuksi todennut. Eikä ainakaan minulla riittänyt ammattitaitoa sanoa siinä tilanteessa, että ei tehtäisi niin, vaan tehtäisiinkin ihan jotain muuta.

    Jatkuu...

    VastaaPoista
  6. Jatkoa...

    Ja jottei syntyisi väärinkäsitystä, täsmennän erikseen vielä sitä, että en halua mollata enkä kritisoida vesilaitoksen miehiä millään tavalla. He tulivat paikalle aina pyydessäessä ja usein erittäin nopeastikin, siis usein ihan muutaman minuutin varoajalla, ja odottelun takia työmaa ei myöhästynyt yhtään. Puhelimella sain heidän nokkamiehen aina kiinni, ja sain kysyttyä neuvoja.

    Se mikä meni nyt pieleen oli se, että ekalla kaivauksella maan alta paljastui jotain sellaisia putkia, joita edes HSY:n miehet eivät olleet eläissään nähneet koskaan aikaisemmin. He eivät uskaltaneet niihin putkiin ruveta liitosta tekemään.

    Se, että vuoden 1969 karttatiedot eivät pitäneet paikkaansa, se kait oli tämän episodin suurin aiheuttaja. Lisäksi HSY:n olemassa olevat kartat ja piirustukset eivät olleet ajantasaiset. Mutta oman näkemykseni mukaan tästä ei voida syyttää ainakaan niitä vesilaitoksen miehiä, jotka 2 viikon aikana kävivät paikan päällä ilmeisesti kymmeniä kertoja. Joskus ehkä 5 kertaa saman päivän aikana. He tekivät varmastikin parhaansa.

    Mutta tilanne on nyt se, että jos valtio tai kaupunki tekee jonkun virheen, niin vissiin mitään korvausta ei kovin helposti saa? Jos taas joku yksityinen firma aiheuttaa toiselle osapuolelle isot kustannukset, niin varmaan joutuisi korvaamaan.

    Sitä jäin miettimään, että mikä on sellainen kustannusraja, jonka jälkeen kunnalliseen veteen ei olisi enää velvollista liittyä? Paljon halvemmaksi olisi nytkin tullut, jos olisin tehnyt itselleni porakaivon ja likakaivon. Mutta se ei ole mahdollista keskellä taajamaa. Eli onko kunnalliseen veteen aina pakko liittyä vaikka se maksaisi 100 tuhatta? Tai vaikka miljoonan? Tässä on mielestäni mielenkiintoinen filosofinen kysymys.

    Ehkä risteyksen ulkona olisi ollut helpompi kaivaa laajaa kaivantoa ja ottaa itselleen vielä lisää maksuja savimaan pois ajamisesta. Onneksi myös asfalttiurakoitsija ja maansiirtoliike olivat vanhoja tuttuja ja valittu siten, että varmasti eivät jää pulaan. Eivätkä jääneetkään. Mutta uskoisin, että moni muu urakoitsija olisi tässä kohtaa jättänyt hommat kesken ja silti kustannus olisi ollut puolta suurempi. Erityisesti kaivumiehellä oli tosi rautaiset hermot ja kyky käyttää kauhaa ihan 2-3 sentin tarkkuudella. Kokematon olisi voinut vetää vaikka kaikki johdot ja putket poikki.

    Eli tavallaan tämä juttu maksoi nyt "vain 50 tonnia", edellytykset paljon suuremmallekin laskulle olisivat olleet olemassa.

    Eli ei tässä nyt mitään. Maksetaan 50 tonnia pois ja asia sillä selvä. Rahalla tästkin selviää. Kova juttu tämä tietysti on, laskeskelin äsken, että verotus huomioon ottaen sen summan eteen pitää tehdä töitä vähintään 85 tonnin edestä, jotta voisin tienata nettomääräisesti sen 50 tonnia

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mika, 85 donaa.. sehän on sulla 10 kk liksa ;) ps. paljonko Bajamajan korjauskustannukset olivat?

      Poista
    2. Bajamajan laskua ei ole vielä tullut. Arvauksesi tulotasoista meni metsään, mutta julkisia tietojahan nuo kaikki ovat, eli verotiedoista selviää.

      Poista
  7. Tsemppiä projektille.

    Pitää tarkistaa uudelleen oman projektini liitoskohdat kun sekin on risteyksessä. Lähempänä teknistä tilaa on hiekkatiessä oleva liitos tosin tien toisessa reunassa. Kuvien mukaan paljon asfalttitien puolella llitos pitäisi olla tontin reunassa. Paljonko asfaltin paikkaamisesta tuli sinulle lisäkuluja?

    Kiitos loistavasta blogista

    VastaaPoista
  8. 10/2012 = 2.950,16€ (Ajoradan 72m2 ja jalkakäytävän 25,5m2 uudelleen asfaltointi, Asfalttitaipale Oy)

    Asfaltit oli vajaa 3 tonnia (poiminta tuolta toteutuneet kustannukset välilehdeltä). Ja kiitos kekuista ;)

    VastaaPoista
  9. Huh, aikamoista. Tässähän alkaa jo tuntua siltä, että me päästiin ihan superhalvalla HSY liitoksesta, kun se tuli rasitetien kylkiäisinä.

    VastaaPoista
  10. Pääasia että itse olette asian kanssa sujut ja että kaikki ihmiset joiden kanssa asiaa hoiditte, olivat miehiä (ja naisia?) paikallaan. En siis millään tavalla kritisoi, vaan myötäelän budjetin ylityksissä ja projektissa muutenkin. :) Mukavaa viikkoa teille!

    VastaaPoista
  11. Huh huh, aika kallista. Hienoa että osaat suht tyynesti asiaan suhtautua. Minusta on hienoa, että kirjoitat rehellisesti näistä ei niin hienosti menneistä rakentamisen vaiheistakin, vaikka aina on noita anonyymeja vinoilemassa asiasta. Eiköhän tuon vesiliittymän jälkeen asiat osaa laittaa oikeisiin mittasuhteisiin, eikä pienet asiat harmita niin helposti. Moni rakentaja kun tuntuu olevan jokaisesta "väärästä" pistorasiapaikasta tosi näreissään. Tsemppiä projektiin!

    VastaaPoista
  12. Voi, voi! Olihan nyt melkoista luettavaa! Jatka sinnikkäästi kirjoittamista, toivottavasti vaikeudet teidän osalta olivat tässä!

    -Anu

    VastaaPoista
  13. http://www.raxa.fi/node/3252/8147 pääsitte oikein "lehteen" asti

    VastaaPoista