torstai 12. tammikuuta 2017

Jätteet ja tähteet tankkiin

Tänään hain ensimmäisen tankillisen Nesteen uutta uusiutuvaa dieseliä eli virallisemmin MY dieseliä. Niin se vaan maailma muuttuu, ja jos jossain vaiheessa fossiilisen dieselin letkut katoaa bensa-asemilta lopullisesti, sitten ei enää Arabimaat saa öljyn viennistään tuloja. Taitaa samalla loppua sotimisetkin sillä suunnalla, jos ei ISIS-miehille ja muille ammuskelijoille enää riitä rahaa eikä panoksia. Mahdollisesti ympäristökatastrofitkin vähenevät, ellei fossiilista öljyä enää tulevaisuudessa rahdata isoilla tankkereilla ympäri maailman meriä.

Joten omasta mielestäni on pelkästään vaan hyvä asia, että jos ja kun autot alkavat kulkea sähköllä ja uusiutuvilla polttoaineilla, niin sen jälkeen diesel autolla ajelu on ihan yhtä ympäristöystävällistä kuin vaikkapa polttopuilla lämmittäminen. Kumpikin näistä toki tuottaa pienhiukkasia ilmaan, mutta kumpikaan näistä ei lisää ilmakehässä olevan hiilen määrää, sillä jos polttopuut jätettäisiin metsään ja tähteet laittamatta tankkiin, niin siltikin ne mätänisivät ihan itsestään, ja täsmälleen sama määrä hiiltä vapautuisi ilmakehään. Se on sitä normaalia hiilen kiertokulkua.

Lisätietoa Nesteen uudesta Dieselistä (jota nyt siis myydään vain pk-seudulla, ja täälläkin vasta vain 6 asemalla) tässä linkissä:

https://www.neste.fi/artikkeli/neste-my-sinun-panoksesi-ilmastotalkoisiin

(tämä ei ole maksettu mainos, enkä ole Nesteellä töissä, joskin minulla kyllä on muutamia Nesteen osakkeita, joiden arvo on viimeksi kuluneina vuosina kehittynyt varsin mukavasti - tosin takapakkia osakkeen arvoon tuli nyt kun Donald Trumpin mukaan ilmastomuutos on kiinalaisten höpötyksiä)

Jos tien päällä diesel autolla ajava ajelee keskimäärin 30000 km vuodessa ja jos siirtyy fossiilisesta dieselistä uusiutuvaan dieseliin, niin litrahintaan tulee nyt nykyisillä hinnoilla noin 15 senttiä lisää. Se tekee vuositasolla suunnillen 350 euroa lisää polttoaine kuluja. Eli alle euron päivässä. Uusiutuva diesel siis maksaa suunnilleen saman verran mitä 95 oktaaninen bensa. Tällöin säästöä ei saa bensa-autoon verrattuna enää muuta kuin sen, että diesel auton ominaiskulutus on muutaman litran pienempi, mitä vastaava ja saman tehoinen bensiinimoottorilla oleva auto kuluttaisi. Eli tappiolle jää, jos vielä diesel verokin huomioidaan.

Mutta ei meillä taida maapallolla olla nyt oikein muita mahdollisuuksia, kuin siirtyä fossiilisista polttoaineista uusiutuviin. Tähän on ainakin 2 syytä, eli fossiiliset polttoaineet loppuvat (loppuisivat) joskus, ja toisaalta niiden poltosta johtuu ilmaston lämpeneminen (jos ei se sitten Trumpin mukaan todellakin ole jotain kiinalaisten höpötyksiä). Mutta jos uusiutuvat polttoaineet ovat nyt tulleet jäädäkseen, sitten loput fossiiliset öljyt jäävät maan sisään ja pumppaamatta. Ei kivikausikaan sen takia loppunut, että kivet olisivat loppuneet.

Talon rakentamisessa mielestäni oleellisin asia on aina tehdä vesikiertoinen lattialämmitys. Silloin seuraavan 100 vuoden aikana voi vapaasti valita millä sen veden lämmittää. Nytkin vaikka uusiutuva diesel on alussa aika kallista, niin ei ole mitään takeita siitä, etteikö tuotantovolyymien kasvaessa ja valmistusmenetelmien kehittyessä litrahinnat voisi vaikka laskeakin. Jolloin jos hinta painuu perinteisen polttoöljyn alle, silloin öljypoltin on taas uudestaan edullinen, energiatehokas ja myös ympäristöystävällinen (eihän se biodieselin polttaminen ole silloin yhtään sen vakavampi rikos kuin polttopuiden polttokaan).

Toinen mahdollisuus tulevaisuudessa voi olla myös se, että mitä jos kotimainen rypsiöljy alkaisi "kelvata" öljypolttimelle? Se olisi halpaa. Ja silloin lämmitysöljy kasvaisi meillä omassa pellossa. Ja jos rypsiöljy saataisiin taloudellisesti kannattavalla tavalla jalostettua niin pitkälle, että sen voisi polttaa diesel moottorissa, silloin se kelpaisi autoille, mutta myös diesel generaattorillekin.

Silloin pientalon rakentaja voisi tehdä kellariinsa jonkun huolella äänieristetyn kopin. Jolloin siellä voisi diesel generaattorilla tehdä kaiken sen sähkön, mitä talo tarvitsee. Samassa prosessissa, kun ottaisi kaikki hukkalämmöt talteen, niin homma olisi aivan yhtä tekokasta kuin nyt on kaukolämpölaitoksissa ollut. Kaukolämpölaitoksissa samalla kun tehdään lämpöä, on tehty myös sähköäkin. Tällöin raaka-aineen (yleensä hiilen) energia on saatu kaikki talteen lähes 100%:sti. Ja prosessi olisi uusiutuvalla "tähteet tankkiin" dieselillä tai rypsiöljy dieselillä aika ympäristöystävällistäkin vielä.

Mitenköhän siinä sitten Carunan ja muidenkin sähkön siirron korotuksilla rahastavat yhtiöt pärjäisi jatkossa, jos kukaan ei enää tarvitsi ulkopuolelta ostettavaa sähköä (ainakaan niin paljon)?

Nesteen asema lentokentällä Technopoliksen vieressä.

Polttoainevaihtoehdot tänä päivänä.
Mahtaako vasemman puoleinen eli fossiilisen dieselin
letku jossain vaiheessa poistua kokonaan?

Molemmat dieselit lähikuvassa.

Itselläni eka tankkaus tänään 12.1.2017.

Euromäärät juoksevat nopeammin kuin litramäärät.

Uusiutuva diesel on aivan kirkasta eikä vaahtoa. Ihan niin kuin olisi vettä tai
viinaa tankkiin kaadettu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti